Studenten testen ultraviolet licht tegen virussen

Onderzoek naar desinfecterend UV-C-licht in openbaar gebouw

9 mei 2022 - Studenten van AP Hogeschool Antwerpen onderzoeken momenteel op hun campus de werking van UV-C licht als wapen tegen de verspreiding van virussen. Het ultraviolet licht desinfecteert de lucht en zou zo het risico op besmetting in openbare gebouwen aanzienlijk kunnen verminderen.

Sinds kort staan er in enkele druk gebruikte labo's op campus Kronenburg van AP Hogeschool mobiele units voor UV-C luchtdesinfectie. In minder dan 2 uur tijd moet het UV-licht tot 90% van de virussen in de lucht uitschakelen. De technologie wordt al langer gebruikt om virusuitbraken zoals tuberculose, influenza en mazelen onder controle te krijgen. Het wordt al toegepast in o.a. kleedkamers, theaters, ziekenhuizen en zelfs thuis.

Studenten van de laborantenopleidingen chemie en Biomedische laboratoriumtechnologie van AP Hogeschool testen nu een gesloten systeem waarbij lucht wordt aangezogen. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor open UV-lampen in openbare ruimtes, iets waarover mensen soms wat bezorgd zijn.

AP-docent Els van Eyken: "We testen de lucht op de aanwezigheid van micro-organismen zoals bacteriën, schimmels en gisten. Dat geeft een goede indicatie over de totale hoeveelheid micro-organismen, inclusief virussen, in de lucht. Dit onderzoek is brandend actueel en echt op maat van onze studenten. Ze werken het experiment mee uit en voeren het onderzoek. Kennis die ze later in hun job goed kunnen gebruiken!"

Het onderzoek komt er op vraag van Signify, het voormalige Philips Lighting en wereldleider in verlichting. Aan het begin van de COVID-19 pandemie bracht het bedrijf verschillende lampen met desinfecterend UV-C-licht op de markt.

"We zien een groeiende behoefte aan aanvullende luchtreinigingsmethoden vanuit een brede groep bedrijven, scholen, verzorgingstehuizen, publieke gebouwen of horeca." aldus Hellen van der Plas, CEO Signify Benelux. "UV-C-verlichting kan zorgen dat de lucht in een ruimte snel, efficiënt en doeltreffend wordt gedesinfecteerd. Wanneer je ventileren combineert met desinfecteren, dan krijg je verse én schone lucht. Zo zorgen lucht én licht dat ​ scholen, horeca of andere openbare gebouwen veilig kunnen open blijven.”

De eerste resultaten zouden binnen 4 weken zichtbaar moeten zijn.

Els Van Eyken

Opleidingshoofd Chemie, AP Hogeschool Antwerpen
Karolien Loriers

Woordvoerder AP Hogeschool Antwerpen
Dominique Zaman

Communicatiemanager Signify

Persberichten in je mailbox

Over AP Hogeschool Antwerpen

AP Hogeschool Antwerpen is een pluralistische hogeschool met campussen in Antwerpen, Mechelen, en Turnhout. In totaal studeren er zo’n 15.000 studenten. De hogeschool biedt 28 professionele bacheloropleidingen aan en 16 graduaatsopleidingen. Ook de wereldbefaamde Schools of Arts (Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Koninklijke Academie voor Schone Kunsten) horen tot AP Hogeschool.

Persdienst Lange Nieuwstraat 101 2000 Antwerpen

+32497192276