Panamarenko's kunst komt tot leven in VR ​ ​ 

AP Hogeschool en Howest creëren digitale beleving

Antwerpen/ Kortrijk – AP Hogeschool Antwerpen ontwikkelde samen met de gameopleiding van de West-Vlaamse hogeschool Howest, en op initiatief van de Panamarenko Foundation een digitale beleving rond het oeuvre van de Antwerpse kunstenaar Panamarenko. Via een VR-game en een AR-applicatie wordt zijn werk op een speelse en duurzame manier zichtbaar voor een jong en nieuw publiek in het Antwerpse straatbeeld

In de VR-game Panamarenko’s Workshop stappen spelers in een fantasierijke wereld waarin iconische werken zoals The Aeromodeller, Donderwolk en Bing of the Ferro Lusto opduiken in onverwachte scenario’s. Studenten van de gameopleiding van Howest herinterpreteerden de installaties met respect voor Panamarenko’s speelse en experimentele geest. 

“Panamarenko was een grote speelvogel. Zijn werk was altijd gericht op ontdekken, experimenteren en dromen”, zegt Eveline Hoorens, de weduwe van Panamarenko. “Deze VR-installatie is geen vertaling van zijn werk, maar een uitnodiging om opnieuw te spelen, te onderzoeken en met frisse ogen te kijken.” ​ ​ ​ 

Andere dimensies  ​ ​ 

Daarnaast onderzochten het Immersive Lab van AP Hogeschool Antwerpen en Digital Arts & Entertainment Research (Howest) hoe digitale technologie kan bijdragen aan het duurzaam bewaren en tonen van Panamarenko’s vaak fragiele oeuvre. "Zo werd voor de AR-app een gedetailleerde 3D-scan gemaakt van de vliegende schotel Bing of the Ferro Lusto in het M HKA, Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, waardoor het werk virtueel in de stad kan verschijnen.", verduidelijkt Keertha an Vignarajah van het AP-Immersive Lab. ​ (Augmented Reality voegt digitale elementen, zoals 3D-objecten, beelden, tekst of animaties, toe aan de echte wereld, meestal via een smartphone, tablet of AR-bril.)

Volgens de Panamarenko Foundation sluit het project perfect aan bij de toekomstvisie rond het oeuvre van de kunstenaar: speels, onderzoekend en grensverleggend. Het onderzoeksproject toont bovendien hoe immersieve technologie niet alleen voor cultuur, maar ook voor media, podiumkunsten en events nieuwe mogelijkheden biedt.


Het onderzoeksproject ‘Proeftuin Media XR & 5G’ ​ werd gefinancierd door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) en de Panamarenko Foundation.

Dr. Silvia Van Aken

Onderzoeker Immersive Lab, AP Hogeschool Antwerpen

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over AP Hogeschool Antwerpen

AP Hogeschool Antwerpen is een pluralistische hogeschool met campussen in Antwerpen, Mechelen en Turnhout. Er studeren nu zo'n 22.000 studenten, uit binnen- en buitenland. De hogeschool biedt 26 professionele bacheloropleidingen aan, 21 graduaatsopleidingen en 10 masters. Ook de wereldbefaamde Schools of Arts (Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Koninklijke Academie voor Schone Kunsten) horen tot AP Hogeschool.  

Neem contact op met

Persdienst Lange Nieuwstraat 101 2000 Antwerpen

+32497192276

karolien.loriers@ap.be

www.ap.be