Grootste VR-Lab AP Hogeschool opent voor bedrijven

452.000 euro voor innovatie en opleiding bedrijfswereld

Bedrijven kunnen voortaan gebruik maken van het gloednieuwe Immersive Lab van AP Hogeschool Antwerpen. Het is het grootste, volwaardige Virtual Reality Lab in de provincie Antwerpen en als kenniscentrum uniek in zijn soort. AP Hogeschool kreeg 452.000 euro steun van het Vlaams Agentschap Innoveren om het onbenut potentieel van VR en AR verder te ontwikkelen én te delen met de bedrijfswereld.

Hoe kan Virtual Reality afleiden bij pijn tijdens de bevalling? Hoe gebruiken we VR-training voor veiligheid en elektromechanica? ​ Kunnen overheden en non-profitorganisaties VR en AR gebruiken om ons gedrag te veranderen als het gaat over duurzaamheid of armoede? ​ Boeiende vragen waarop de onderzoekers van het gloednieuwe Immersive Lab van AP Hogeschool het antwoord zoeken.

"De techniek waarmee je een virtuele wereld creëert heeft een groot potentieel, maar er is nog niet genoeg onderzoek gedaan naar de effecten en inhoud ontwikkeld." , aldus Silvia Van Aken, projectleider en onderzoeker van het Immersive Lab. “De onderzoekers van AP Hogeschool zullen die ongebruikte mogelijkheden van VR en AR verder ontwikkelen.”

Kennis delen met bedrijfswereld

Professionals uit uiteenlopende sectoren kunnen in het Immersive Lab kennis opdoen, situaties testen en oefenen in een virtuele omgeving. Denk maar aan preventieadviseurs, marketeers, kunstenaars en mensen uit de zorgsector. Het Immersive Lab focust op zogenaamde ‘immersieve’ ervaringen die een unieke impact hebben op ons dagelijks leven. Denk aan welzijn, gezondheid, industrie, training en kunsten.

Unieke technologie

Het Lab is uitgerust met de laatste technologieën op het vlak van Virtual en Augmented Reality: AI-gedreven VR-training, motion capture animation, 3D-visualisatie en world creation. Maar het paradepaardje is ongetwijfeld de unieke fotogrammetrie waarmee je een 3D full body scan kan uitvoeren. AP is de eerste in België en bij de weinige in Europa met zo’n apparatuur.

“De techniek van 3D scanning is een innovatieve manier om de Metaverse tot leven te wekken. Facebook, Roblox, Epic Games, Microsoft en Disney, ze geloven allemaal in de Metaverse. Dit is een digitaal universum waarin de echte en de virtuele wereld samensmelten. Het is een plek waar mensen in 3D-ervaringen gezamenlijk kunnen leren, samenwerken en ontspannen. Met onze fotogrammetrie kunnen we mensen fotorealistisch scannen en een virtuele identiteit geven in deze Metaverse,” aldus Silvia Van Aken.

Karolien Loriers

Woordvoerder AP Hogeschool Antwerpen

Dr. Silvia Van Aken

Onderzoeker Immersive Lab, AP Hogeschool Antwerpen

Persberichten in je mailbox

Over AP Hogeschool Antwerpen

AP Hogeschool Antwerpen is een pluralistische hogeschool met campussen in Antwerpen, Mechelen, en Turnhout. In totaal studeren er zo’n 15.000 studenten. De hogeschool biedt 28 professionele bacheloropleidingen aan en 16 graduaatsopleidingen. Ook de wereldbefaamde Schools of Arts (Koninklijk Conservatorium Antwerpen en Koninklijke Academie voor Schone Kunsten) horen tot AP Hogeschool.

Persdienst Lange Nieuwstraat 101 2000 Antwerpen

+32497192276