AI als creatieve collega?
AP Hogeschool en UGent onderzoeken gebruik nieuwe AI-toepassingen in de audiovisuele sector
AP Hogeschool en UGent krijgen 336.000 euro van Vlaanderen om de Vlaamse audiovisuele sector te ondersteunen bij het verantwoord gebruik van generatieve AI. Creatieve bedrijven blijken immers nog niet genoeg voorbereid op de nieuwste generatie AI-technologieën, de zogenaamde General World Models. Die kunnen in enkele seconden hoogstaand videomateriaal generen.
Van hype naar houvast
De Vlaamse creatieve sector wordt overspoeld met nieuwe AI-tools voor beeld, spraak, beweging en meer. Maar de praktijk leert dat veel bedrijven struikelen over de bruikbaarheid ervan, naast de vele vragen over ethiek en transparantie. “Professionals willen vooruit, maar ze missen betrouwbare richtlijnen. Wij willen hen de nodige kaders én praktische toepassingen aanreiken,” zegt Karen Pauwels, projectverantwoordelijke aan AP Hogeschool.
Het Immersive Lab van AP Hogeschool, met zes jaar ervaring in AI voor de creatieve sector, en het gespecialiseerde technologie- en gebruikersonderzoeksteam van IMEC-MICT-UGENT bundelen daarom hun expertise, met de steun van VLAIO. Het onderzoek focust op verantwoorde AI-toepassingen in video, 3D en animatie . Tegelijk staan dataprivacy, transparantie en lokale modeltraining centraal.
“AI is voor ons geen black box, maar een tool die je moet leren beheersen,” aldus Nick Claeskens, labmanager van het Immersive Lab. “We willen makers de controle geven en de juiste infrastructuur bieden. Via praktijkonderzoek, workshops, formats en een eigen GPU-cluster (Creative AI Sandbox), kunnen bedrijven experimenteren in een veilige, controleerbare omgeving. Denk aan virtuele acteurs, AI-gestuurde videoproductie of efficiënter 3D-renderen.”
Met en voor de sector
30 creatieve bedrijven werken mee, zowel aanbieders (animatiestudio's, video- en mediabedrijven) als bedrijven die grote audiovisuele producties eerder uitbesteden. Zo kijkt partner VRT onder meer naar interne toepassingen.“Via dit project onderzoekt VRT graag mee hoe we generatieve AI kunnen inzetten voor in-house producties om ze zo naar een hoger niveau te tillen in een lean productieflow. We denken o.a. aan onze virtuele producties en sociale media content, maar ook aan reguliere tv-formats,” zegt Gregg Young, Head of Video Snackbar bij VRT.
Telenet group zet dan weer in op efficiënte in-house producties.“We krijgen ook meteen toegang tot een waardevol netwerk van nieuwe partners die kunnen inspireren met vernieuwende AI-toepassingen. Deze inspiratie kan ons helpen om sneller en efficiënter in te spelen op de evoluties in de 360° communicatienoden van vandaag,” zegt Kirsten Florentie, Chief People & Corporate Communications Officer bij Telenet group.
Opleiding en toekomstgericht werken
Het project start in oktober 2025 en loopt twee jaar. Naast bedrijven worden ook studenten van AP Hogeschool en UGent actief betrokken. Zo wordt niet alleen de sector ondersteund, maar ook de volgende generatie creatievelingen voorbereid op een toekomst waarin AI een vaste plaats inneemt in het creatieve proces.
Ondersteunende bedrijven
Studio 100, Telenet group, VRT, TVH, Studio Plankton, Big Shots, Sabouge, Typografics, Option Media, deBottomline, The Pack Studio, KAN Design, Majortale, Manamana, Creature Studio, Blue Moon, Stormbrein, Marco Agency, Cawai, Ongezien, StudioPOC, Hooked Visuals, Rekker, 8AM Creative Studio, LAB63, Haptic, MOS, Medianet Vlaanderen, Antwerp Powered By Creatives, Cultuurconnect, XR Valley, Vlaams Audiovisueel Fonds, AKQA, Uncanny, Datameister, Umaniq, Stijn de Schepper en Paul Brees, Visual Creators.